-->

Familjeresa till Dahab

av Camilla Norberg

Dahab Familjeresa med dykning

7 april 2010 lämnade jag, Camilla resesäljare på Scuba Travel, ett ännu ruggigt Sverige och flög till betydligt varmare breddgrader i Egypten och Röda havet. Med mig hade jag pojkvännen Andreas, hans bror med flickvän samt deras föräldrar. Resan skull gå till Dahab på en familjeresa med dykning. Vi landade först i Sharm el Sheikh för att därifrån åka 1,5h till den mysiga lilla beduinstaden, Dahab.

Vi checkar in

Väl framme checkade vi in på Oricana Hotel, ett lugnt och fräscht hotell med stor pool och 5 min gångväg till hjärtat av Dahab. Första dagen gick vi runt i Dahab, vi märkte ganska snabbt att hela stadens centrum i stort sett är uppbyggt längs strandkanten, vilket gör att man snabbt lär sig staden och känner sig hemmastadd. Dahab är väldigt "laid-back" och de flesta här är dykare. Massturismen, de stora hotellen och det hetsiga nattlivet har inte hunnit hit än.

Längs strandkanten ligger flera restauranger, en del lyxigare och andra enklare. Du kan serveras dagens fångst på rykande stekpannor, äta en stor potion shish kebab eller välja ex indisk mat. Priserna ligger dock på ungefär samma nivå och eftersom ni är i ett arabiskt land så är det vanligt att man inte serverar alkohol. Det är däremot aldrig något problem att gå och köpa i en shop och ta med sig in på restaurangen.

Dags att börja dyka

Dag två var det dags att börja dyka. Dykcentret Oxygene Dahab hämtade upp oss med jeep från hotellet varje dag, trots att det bara tar max 10 min att gå dit. Väl på dykcentret fick vi fylla i alla nödvändiga papper, prova ut dykutrustning samt att vi fick varsitt skåp med nyckel där vi kunde förvara vår utrustning under veckan.

Sen var det dags att ge sig i väg. Dahab är känt för sin landbaserade dykning, det vill säga, vi packar in oss i en jeep och körs till en dykplats i eller utanför Dahab. Får en genomgång, tar på oss all utrustning och går i havet direkt från land. Alla utan jag och Andreas bror, Kristian skulle lära sig dyka under den här resan. Så vi lämnade dem och tillsammans med vår guide åkte vi till lighthouse (mitt i Dahab) för vårt första dyk. Inte ett jättespännande dyk, men bra som första dyk då man ändå måste känna av all utrustning m.m. Vi gjorde även vårt andra dyk här i närheten. Mellan dyken kom vi upp på land och åt lunch på en restaurang längs stranden, tog en liten tupplur och dök igen och det var så här våra dagar såg ut.

Olika dykplatser

Vi besökte dykplatser som Blue Hole (Bells), Canyon, Islands och South. Blue Hole var en upplevelse då vi började dyket med att gå ner i en smal öppning. Här var det plats för knappt 2 dykare bredvid varandra. Här gick vi rätt ner från 0-30m djup för att komma fram till en öppning och kunna simma ut. Därefter gick dyket längs en vägg som sluttar kanske 250m ner(man vet inte riktigt). Canyon var även det fantastisk då vi dök ner i en spricka och kom in i ett mindre rum. När vi kom upp igen fick vi syn på en jättestor Muräna och lite senare en bläckfisk. Islands var även det underbart, ett helt landskap av höga Koraller och vackra färger. Dykningen i Dahab var spännande, behaglig och det fanns mycket att se.

Grattis till dykcertifikat

Vad gäller resten av gänget så gjorde de hela sin Open Water Kurs med Oxygene Dahab. Under 4 dagar gick de kursen och de var alla jättenöjda. De hade med sig 1 instruktör och 1 guide hela tiden och gjorde all teori på dykcentret. Skillnaden mot hur de flesta dykcenter utför kursen var att de gjorde alla sina dyk i havet och inget i pool. Detta eftersom all dykning sker smidigt från land och för att de då med en gång vänjer sig vid att vara i havet, vilket de tyckte var kanon. Både Andreas, Kristians flickvän och föräldrarna tog sig igenom hela kursen och är nu dykare. Grattis!

Vi alla rekommenderar er varmt att välja Dahab som ert nästa dykresemål en familjeresang med dykning kan jag verkligen rekommendera, vi hoppas på att själva kunna åka tillbaka snart igen.

Vill ni veta mer om Dahab kontakta oss på telefon +46 (0)301-22 100 eller email: info@scubatravel.se

T +46 (0) 301 22100   E info@scubatravel.se

Fabriksgatan 13, 412 50 Gothenburg, Sweden

Nyhetsbrev

Missa inte våra erbjudanden och nyheter.