insurance

Fototips


Exposure Underwater är högklassiga specialister och leverantörer av utrustning för UV-fotografering. Scuba Travel har äran att arbeta tillsammans med Exposure Underwater och varje månad kommer de att ge dig ett värdefullt fototips för att hjälpa dig att ta fantastiska bilder under dina dykresor. Dessa fototips hittar du på denna sida. Dessutom finner du lite längre ner ett erbjudande från Exposure Underwater. Ett erbjudande som förändras en gång i månaden och där du har möjlighet att köpa olika foto-produkter etc till specialpriser. 

Önskar du komma i kontakt med Exposure Underwater ringer du +46 40 18 62 62 eller mailar info@exposureunderwater.com. Kika gärna in på www.exposureunderwater.com


Fototips 12: UV-paket som levererar

Frågan kring ett bra UV-fotopaket hänger alltid i luften. Du kanske funderar på att skaffa UV-foto- eller filmutrustning? Eller du kanske har provat GoPro men vill ha lite mer? Eller har en gammal UV-utrustning du inte vill bygga vidare på? Eller är du helt enkelt är ute efter en kompakt och högpresterande UV-kamera som levererar hög kvalitet till en rimlig peng som du också kan vidareutveckla och dessutom ha bra nytta av på stranden, på kanotturen eller i regnskogen?

Då finns det intressant information att hämta för dig. Exposure Underwater lanserar det populära paketet byggda kring Olympus Tough TG-4 kameran kombinerat med UV-hus, komplett blixtset och en vattentät och stöttålig väska med skumfyllning.

Pro Pack - Olympus Tough TG-4 med blixtset, kabel och box
Pro Pack - Olympus Tough TG-4 med blixtset, kabel och box


Varför är ”tuffa” Olympus Tough TG-4 en av marknadens mest populära kompaktkameror just nu?

TG-4:an är byggd för ”action” och tål tuffa tag. Den följer gärna med ut på paddling, till stranden, på skidresan, i fickan på fisketuren, fäst på surfbrädan eller ut på snorkling över korallrevet. Med kamerans robusta bygge kan du till och med låta dina barn härja med kameran utan att oroa dig. 


Tough TG-4 har en 16 megapixel sensor (CMOS) som kombineras med ”high-speed” autofokus-prestanda, och du kan du zooma från 25 till 100 mm (motsvarande 35mm-format). Kameran är vattentät till 15 meters djup utan UV-hus, fryssäker till -10 °C, stötsäker från 2,1 meters höjd och krossäker upp till 100 kg och filmar i full HD (1080p) med en imponerande stabilisator. Gillar du time-lapse-movies, inga problem. Du kan dela bilder direkt - tack vare TG-4s inbyggda Wi-Fi så kan du oavsett var du är trådlöst överföra foton till din smartphone eller surfplatta.

Kamerans extrema makroläge är extra intressant för UV-användaren med en förmåga att fånga naturen genom flera olika makroläge som till exempel det unika mikroskopläget eller stackingsläget. Du kommer jättenära nakensnäckor, korallpolyper eller små räkor och kan fånga dem på bild i mikroskopisk stil.

Olympus Tough TG-4 och polykarbonat UV-hus
Olympus Tough TG-4 och polykarbonat UV-hus

 

UV-hus & blixtset
Med Exposure Underwaters skräddarsydda paketlösningar får du allt du behöver för att komma igång. Du får ett påkostat UV-hus i polykarbonat, en extern blixt som synkar med kameran, ett arm-set och kabel. Med Olympus UV-hus (PT‑056) kan du dyka till 45 meters djup och om kameran blir blöt i UV-huset är det ingen panik då kameran i sig är vattentät.

TG-4:an med UV-hus kombineras bäst med ett stabilt armset från U.N. i robust aluminium, en av Sea&Sea marknadsledande blixtar (YS-01 eller YS-03) och en optisk kabel som möjliggör TTL fotografering. Blixten hjälper dig att kunna återge naturens enastående färger under ytan och göra det enkelt för dig att ta skarpare bilder.

Snabb autofokus behövs för att fotografera en ”flasher wrasse”, en fisk som ingår i familjen läppfiskar.
Snabb autofokus behövs för att fotografera en ”flasher wrasse”, en fisk som ingår i familjen läppfiskar (photo av magnuslundgren.com.

Möjlighet att bygga vidare
Med Olympus Tough system kan du lätt bygga vidare för ett specialiserat fotograferande när du känner för det. Gängan längst fram på UV-huset är 52 mm och om du fäster våta linser som är 67 mm använder du en s k step-up ring som är 52-67 mm och endast kostar några hundralappar.

Vidvinkel – Kameran levererar 25 mms vidvinkel på land och vill du fotografera stora djur som valar och hajar eller korallandskap kan du skruva en vidvinkellins direkt på UV-huset. Olympus har en egen vidvinkellins, med det finns också fina alternativ från Sea&Sea, Nauticam och Inon. 

Makro & mikroskop – Kameran har redan enastående makro och t o m mikroskopfunktion men vill du ”boosta” makroläget, eller skaffa dig ett längre arbetsavstånd till de små motiven, kan du skruva till våta telekonvertrar direkt på UV-huset från Nauticam eller SubSee.

Ringblixt för UV-bruk – En specialtillverkad och extremt prisvärd ringblixt riktar ner den interna blixten till att ljussätta motiv precis framför linsen. Ett fantastiskt verktyg för den makrointresserade.

Exempel på bra tillbehör - vidvinkel, supermakro och ringblixt
Exempel på bra tillbehör - vidvinkel, supermakro och ringblixt

 

Pro Pack – en varm rekommendation
Så Olympus Tough TG-4 i ett så kallat Pro Pack levererar kameran, UV-hus, armset med bottenplatta, optisk kabel och en bra väska där allt ligger väl skyddat när du drar ut på din dyksemester. Dessutom kan du bygga vidare med linser, ringblixt eller varför inte en andra stor extern blixt och fokusljus och mycket annat kul.

Har du frågor får du support på info@scubasupply.se

Hälsar Magnus Lundgren på Pro Support / Exposure Underwater
www.exposureunderwater.com

Fototips 11: Supermakro för små små motiv

Exposure Underwater får dagligen frågor kring makrofotografering. Hur gör jag? Utrustning, teknik och olika förstoringsgrader? En återkommande fråga är vad supermakro egentligen är och hur kan jag få till det med min kamera? Här kommer lite komprimerad information om ”supermakro”.

Det är väldigt kul men ganska med supermakro. Lite förenklat kan jag beskriva supermakro som när du fotograferar så små motiv eller små detaljer av motiv och du adderar en special-lins för att öka din kameras och makrolins förstoringsgrad. Pygmésjöhästar, riktigt små nakensnäckor, spökräkor, amfipoder eller krokodilfiskögon är några motiv som lämpar sig väl för supermakro. En lite mer teknisk förklaring skulle kunna vara att när du använder en diopter eller telekonverter och får en förstoring större än 1:1 kallas det oftast för supermakro.

 

supermakro bild
Colemans räka i förstoringsgrad 3:1 på en fullformatssensor (foto av magnuslundgren.com). 


Extern telekonverter - en våt lins
Det vanligaste sättet att skaffa en ”makro-boost” för ditt kamerasystem är att addera en våt telekonverter framför din port på UV-huset. Du kan då välja under dyket om du vill ha supermakro eller inte. En våt telekonverter är en gasfylld lins som ger dig större förstoringsgrad, fin skärpa men kort skärpedjup. De flesta våta telekonvertrar är tillverkade med en 67 mm gänga så du enkelt kan fästa linsen framför din port på UV-huset. Populära exempel på externa telekonvertrar är Nauticams SMC, CMC, Multiplyer-1 eller SubSees +10 eller +5 linser.

Nauticams SMC & SubSees +10 lins
Nauticams SMC & SubSees +10 lins. 


Gör livet enklare - fliphållaren

Det är såklart lite pyssel med att ta av och på en högpresterande skarp lins under ytan. Oftast gängas linsen i porten eller i en adapter. Därför har olika typer av fliphållare skapats så att man enkelt kan flippa mellan normalt makroläge och supermakroläge utan att stoppa undan en lins eller fästa den på blixtarmen. Har du en gång provat en fliphållare vill du aldrig mer gå tillbaka...

Flipadapater med Nauticams CMC
Flipadapater med Nauticams CMC. 

Äpplen med äpplen och…
Det råder ofta en viss förvirring kring de olika supermakrolösningarna så för att klara ut det hela använder Exposure Underwater följande terminologi:


1) Externa telekonverter
En våt lins fylld av gas som monteras på utsidan av UV-husets port som ger hög förstoringsgrad och bibehåller ursprunglig närgräns. I dagsläget är detta den absolut mest populära lösningen med Nauticams och SubSees linser i topp (läs ovan). 


2) Dioptrar (försättslinser)
Förväxlas ofta med externa telekonvertrar. Dessa linser är ett linselement, typ ett förstoringsglas, som monteras på samma sätt som en extern telekonverter men fungerar ungefär som ett par läsglasögon och hälper linsen att fokusera närmare och på så sätt få större förstoringsgrad. Dioptern har generellt sett en mindre förstoringseffekt jämfört med en våt telekonverter.

3) Intern telekonverter
På kameran monteras en lins, som ser ut som en mellanring, och sitter mellan kamera och kamerans mikrolins. Denna torra lösningen befinner sig inne i UV-huset (för kameror som kan byta linser) och du kan inte ta av eller på din interna telekonverter under ett dyk. Det krävs en mellanring till UV-husets portsystem för att den torra telekonvertern skall få plats. 

Supermakrobild på Glossodoris cintas huvudtentakler
Supermakrobild på Glossodoris cintas huvudtentakler (foto av magnuslundgren.com). 

 

Kompaktanvändare 
Det är såklart alltid bra om din kompaktkamera har en kraftfull makrofunktion. Många kompaktkameror kan fokusera på 2 cm avstånd eller mindre. Populära externa telekonvertrar för sueprmakro är Nauticams CMC eller SubSees +5 eller +10 linser. Dyrons, Inons och Sea&Seas dioptrar är mer populära för kompaktkameror med sämre närgräns.

DSLR & mirrorless-kameror
Det används idag mest externa (våta) telekonvertrar så som Nauticams SMC och SubSee +10. Interna (torra) telekonvertrar är ovanligare men har ett användningsområde då den bortre fokusgränsen inte försvinner. Kenko har precis släppt en ny generation som skall ha mycket bättre autofokus funktion än tidigare versioner.

Viktigt  - Rätt förhållande och gott om tid
Det gäller att supermakrofotografera med rätt utrustning och under enkla förhållande i stilla vatten, där du har mycket tid att tillbringa under ytan. Och det skall såklart finnas gott om små fina makromotiv. Supermakrofotografering kan verkligen hjälpa dig till extraordinära bilder och är väl värt att fördjupa sig i.


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 10: Tio räddare i nöden

Det händer säkert att du som läser det här någon gång befinner dig långt hemifrån och fotograferar under ytan. Alla prylar fungerar prefekt innan avresa men sedan händer något oplanerat och du måste lösa ett nödläge på plats. Kanske är du på en söderhavsö och för att undvika att ”stå still” och kunna fortsätta att fotografera behöver du en räddningslåda med lite småprylar.

Redundans är ett central begrepp inom UV-foto men det går inte att ha dubbelt av allt även om jag egentligen skulle vilja ha det. Det ett antal prylar som är extra smarta att ha med som kan rädda många situationer för dig eller din dykkompis på er uv-fotoresa.

 


Tio räddare i nöden. 


1) Polerkit
Om du repar en domeport, plattport eller annan extra lins med akrylyta (plast) - Obs! Inte glas - kan du putsa den repade ytan tillbaka till nyskick om skadan inte är alltför grov. Ikelite Polishkit rekommenderas för resan.


Ikelite Polishkit rekommenderas för resan.. 


2) Extra blixtkabel eller kablar

Plötsligt slår inte en blixt. Därför har jag alltid extra optisk kabel eller kablar med i bagaget som löser i princip alla situationer där vanliga kontakter har blivit blöta eller om en traditionell kabel läcker in genom gummiskalet. OBS! För denna lösning måste ditt UV-hus ha ingångar så du kan koppla upp blixtar via optisk fiberkabel.

3) Tejp & buntband
Visst det kan låta basic att ha med tejp och buntband för high-tech uv-fotoutrustning men med buntband, eltejp och ibland silvertejp har jag löst många situationer i fält för att fästa upp eller sammanfoga prylar temporärt. Skall inte underskattas.


4) Extra o-ringar
O-ringar måste kasseras om de har fått en skada för att garantera täthet och därför behöver du ha en extra o-ring av alla o-ringar du kommer åt som användare. Läs mer om o-ringar i "fototips nummer 9" längre ner på denna sida. 


5) Ett batterilock
Jag brukar ha med mig en extra UV-blixt för att vara beredd vid ett eventuellt läckage eller om blixten skulle få sig en rejäl smäll. Ett billigare variant är att ha med sig ett extra lock till batteridelen (om locket har elektronik i sig). Om du mot all förmodan skulle få vatten i batteriavdelningen klarar du dig oftast med en rejäl rengöring och nytt batterilock.


Batterilock. 

 

6) Kontakt in till UV-huset 
in till UV-huset Många UV-hus har en utbytbar kontakt nere i det så kallade bulkhuvudet. Där en ”vanlig” blixtkabel ansluts till UV-huset elektronik. Om kontakten är utbytbar av användaren (typ Sea&Sea MDX-hus) så är en sådan kontakt ett måste för din reservdelslåda.

7) Uppladdningsbara batterier
Om du dyker mer än en vecka i följd, typ på en dykresa, då bör du bryta ner hela kamerasystemet efter en vecka och göra vid alla o-ringarna för att få bort saltavlagringar, sand och sediment som samlas på olika ställen. Dyker du i en sedimentrik miljö skall du storstäda ännu oftare.

8) Lagringsutrymme och säkerhet
Bilder sparas ner under resans gång och det vanligaste är att fotografen laddar ner dem på en laptop eller externa hårddiskar. Kom ihåg att ta med dig mycket utrymme och att du lagrar dina bilderna på två ställen innan du formaterar ditt minneskort.

9) Små verktyg
Det går oftast att hitta verktyg på plats men bra grejer att ha med är små insexnycklar, små skruvmejslar och ett par tandläkarinstrument för att kunna operera bland små små skruvar och utrymmen.

10) Puts och studs
Under puts och studs sorteras putsdukar, örontops, linsrengöringsvätska, blåsbälg, o-ringsbortagare, o-ringsfett med mycket mera in.


Maintenance kit. 

Hoppas ni får nytta av listan och att ni kanske någon gång i framtiden får ut flerdyk tillsammans med er UV-kamera på resan.


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 9: O-ringsunderhåll - ett nödvändigt ont

Efter att jag har undervisat elever i undervattensfotografering i mer än 20 år inser jag att de flesta känner sig mycket osäkra på hur de skall hantera o-ringar på bästa sätt. Här kommer en kort guide på bra tillvägagångssätt som hjälper dig att hålla kameran torr och hel.

Två kategorier
De flesta undervattenshus, blixtar eller uv-fototillbehör är utrustade med ett stort antal o-ringar som gör att prylarna är vattentäta. O-ringarna kan delas upp i två olika kategorier. 1) O-ringar som användare sköter själv. 2) O-ringar som endast byts ut vid en eventuell service av en service tekniker. Den här guiden handlar uteslutande om o-ringar som användaren sköter själv.


Den stora o-ringen på ett DSLR UV-hus. 


Lagom är bäst
När du fettar in dina o-ringar skall du undvika att ta på alltför mycket fett. Det är lagom som gäller. När o-ringen är glansig och hal är det ett bra tecken och använd alltid det o-ringsfettet som tillverkaren rekommenderar.


Silikonfett på tub med blå kork för Sea&Seas blå o-ringar. 


Inför resan

Inför en kommande dykresa bör du gå igenom alla dina o-ringar och syna dem i bra belysning. Om en o-ring är skadad byt ut den direkt. Se samtidigt till att du har ett komplett set med back-up o-ringar och tillräckligt med o-ringsfett med dig på resan. Med extra o-ringar i bagaget kan du ju alltid byta ut en skadad o-ring på resande fot och dyka vidare med din kamera.

Inför dyk
Om du inte använder huset dagligen går du alltid igenom alla o-ringar i god tid, helst kvällen innan ditt/dina dyk. Genom att göra prepareringen av din undervattenskamera i lugn och ro, utan stress i bra belysning så har du trollat bort 90% av dina möjliga problem. Du avlägsnar o-ringarna med en o-ringsbortagare för att inte skada o-ringsspåret eller o-ringarna. Gör rent o-ringsspåret, kolla att o-ringen är hel och ren och fetta in den med ett tunt lager fett. Är o-ringen statiskt laddad sköljer du den i vatten, torkar den och fettar in den igen.


Ett exempel på hur en o-ringsbortagare kan se ut. 


Om du dyker flera dyk efter varandra, eller flera dagar efter varandra, så räcker det att du gör rent de o-ringarna där du bryter en tätning på alla följande dyk. Till exempel om du byter batterier i blixtarna – då gör du rent och fettar in de o-ringarna igen. Byter du port på UV-huset mellan dyken - då gör du rent den o-ringen och dess spår.

Storstädning

Om du dyker mer än en vecka i följd, typ på en dykresa, då bör du bryta ner hela kamerasystemet efter en vecka och göra vid alla o-ringarna för att få bort saltavlagringar, sand och sediment som samlas på olika ställen. Dyker du i en sedimentrik miljö skall du storstäda ännu oftare.

Efter resan
Efter ett större antal dyk är det bra att låta UV-riggen (ihopsatt som inför ett dyk) få ta ett ljummet bad i badkaret då alla knappar gymnastiseras ordentligt för att skölja ur så mycket som möjligt av saltavlagringar, sand och sediment. Glöm inte att ”gymnastisera” dina knappar även på daglig basis i sköljkaret på båten eller dykcentret. Om du inte skall använda utrustningen på länge kan du ta ut o-ringarna och lägga dem infettade i en ziplockpåse så håller de formen bättre till nästa gång du skall dyka. Men dyker du regelbundet sitter de bäst på sin plats.


Ikelites UV-hus med ett extra o-ringskit. 

Kom ihåg alla ta hand om alla dina o-ringar som till exempel på blixtkablar, lock till kabelingångar, portar, batterilock eller på din dyk- eller fokuslampa.


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 8: Två fundamentala fototips för dykresan


Fototips under dykresan (photo by magnuslundgren.com). 


Den ”viktigaste” bilden
När du monterar in kameran i UV-huset och till exempel kopplar på två blixtar, med armar och kablar så är det sedan dags att ta den ”viktigaste bilden” direkt där och då  - nämligen testbilden. Det är den som gör att du slipper strul senare under ytan.

Jag brukar fotografera mitt linslock. Genom att ta en testbild på mitt linslock så kollar jag följande kommer att fungera under dyket:

  • Jag ser motivet igenom linsen och är därmed säker på att linslocket inte sitter på kameran inne i UV-huset. Det är surt att upptäcka det en bit in på dyket.
  • Jag kollar att kameran kan fokusera så att kameran eller linsen av misstag hamnat hamnat i manuellt fokuseringsläge. Det händer.
  • Jag tar en bild och verifierar att båda blixtarna slår och att blixtljuset hamnar på bilden. Då vet jag att batterier inte sitter felvända och att kablar mm har kontakt. 
  • Min sista koll brukar vara att kolla kameran att jag valt att spara råfiler så att jag inte ”bara” fotograferar jpeg bilder under hela dyket.
  • Nu är systemet skjutklart.




Ta en testbild på linslocket.


No bubbles, no troubles!

Nästa steg är att göra en så kallad ”bubble check” för kolla så kameran är tät. Du tar UV-kameran fullt monterad till ett skölj-kar sänker ner hela riggen under ytan. Håll ett öga på på UV-hus och blixtar så att inte en liten bubbelström läcker ut från någon enhet. Inga bubblor, inget trubbel.

UV-fotoutrustning är ju tillverkad för att hålla vattnet på utsidan av utrustningen med hjälp utav ett antal o-ringar. Vissa undervattenshus är dessutom utrustade med läckagelarm som blinkar och/eller piper om vatten skulle komma in. Det finns också UV-hus med en täthetstestare (vakuumpump) som indikerar om huset är tätt innan dyket med en grön blinkande lampa.

Även om du har larm eller täthetstestare så skall du alltid göra en ”bubble check” med hela systemet monterat så att du kan se om blixtar, kablar eller kanske ett fokusljus läcker. Om det läcker får du upp kamerariggen på två sekunder istället för ett avbrutet dyk och en lång och långsam väg upp till ytan från 25 meters djup.


Vakuumpump från Nauticam. 


Sista kontrollen

Om du glömmer att bubbel checka innan dyket eller om det inte finns något skölj-kar i närheten så gör du en bubbelcheck av kameran direkt i ytan efter igång i vattnet innan nedstigningen. Tänk bara på att om det är strömt i ytan eller stora vågor gör du det hellre en bit ner när du har stabila förhållande.


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 7: Att resa med fotoutrustning

Inför din dykresa står du alltid inför ett antal val kring vad du ska packa ner i dina väskor och vad du skall lämna hemma. När det gäller UV-fotoutrustning är valen ännu fler. Här presenteras tips kring UV-fotoutrustning på resande fot som kan hjälpa dig när du skall ut på din nästa dykresa.

Valhaj och dykare, Galapagosöarna, Ecuador. (Photo by magnuslundgren.com) 

Flyget - en transportmässig flaskhals
Vi vet alla att flygbolagens bagageregler ändrar sig över tiden. Det finns en tydlig trend av ökad kontroll från flygbolagens sida av vad vi har i vårt bagage och hur mycket bagage vi har med oss. Det positiva för oss resenärer är att samtidigt har kostnaden för att ta med en extra incheckad väska sjunkit. 

Det är ett känt faktum att den fotoutrustning du packar ner är den du har att använda på plats. Varken mer eller mindre. Så det gäller att optimera din UV-fotopackning utan att begränsa dig alltför mycket när du väl är framme på plats.


Tips på reseutrustning

  • Välj kompakta kameramodeller som i sin tur innebär ett mindre UV-hus
  • Den resvänliga domeporten kallas ”minidomeport” kan vara ett bra alternativ för din fisheyelins
  • Den nya generationen av UV-blixtar och UV-lampor är små men kraftfulla och laddar snabbt
  • Ett modulärt armsystem för blixtar och videolampor går att demontera och är lättpackat och stryktåligt
  • En bra vidvinkelzoom har ett brett användningsområde och minimerar antalet linser på vidvinkelsidan



Laddare och batterier 
Uppladdningsbara batterier gör det möjligt för dig att ta med ett mindre antal batterier på resan. Det är viktigt att du har med en stabil laddare för bekymmersfri laddning under resans gång. Resenärer väljer idag i allt högre grad att köpa produkter som kräver samma typ av batterier för att undvika att ta med sig för många olika laddare. OBS! Batterier mår bästa av att vara med i handbagaget för att undvika kyla och stötar i flygplanets lastutrymme. 


Nya generationen UV-blixtar har oftast liknande eller bättre prestanda en äldre stora blixtar.

Checka in extra bagage?
Du bör fundera på möjligheten du har att checka in ett extra bagage. Använder du en hård och stöttålig väska med dämpande skuminsida kan du lösa en hel del packningsproblem och få med dig lite mer UV-fotoprylar på din drömresa. Min erfarenhet är att det kan göra stor skillnad på plats och i de flesta fall kostar det inte speciellt mycket extra för att lägga till ett extra kolli.


Det finns många produkter i resvänligt format som en liten Shaker från Exposure Underwater. 

I handbagaget
De allra mest stöt- och temperaturkänsliga prylarna bör du sortera ner i ditt handbagage. Exempelvis kamera, linser, blixtar, batterier, lampa eller liknande produkter. Det är viktigt att du kommer ihåg att separera batterier från blixtar eller lampor under transport för att minimera risken för brand. En så kallad fotoväst kan vara ett ypperligt hjälpmedel att dryga ut antalet kameror och linser som du kan få med i handbagaget.

Förbered din utrustning för resan
När du flyger råder det ett visst undertryck i kabinen och troligtvis ett ännu större undertryck i lastutrymmet. I kabinen är trycket ungefär som att befinna sig 2000 meter över havet. Därför är därför bäst att resa med UV-hus, blixtar, lampor med mera utan att de är täta. Det är enkelt att lösa. På UV-huset till exempel kan du ta bort o-ringen från sin normala position och lägga den i UV-huset i en zip-lock påse. Om du glömmer bort detta kan det vara svårt att öppna ditt UV-hus, din blixt eller lampa när du kommer fram då det har skapats ett undertryck på insidan under flygresan.


Mindre domeportar passar bra för fisheye-linser och tar mindre plats i packningen än stora domeportar. 


Undvik ”stand still”

Det finns små och smarta produkter som kan vara bra att ha med för att undvika så kallad stand still; situationer då du inte kan fotografera längre. Det kan vara ett extra blixtlock till batteridelen på din blixt, eller ett par optiska kablar som gör det möjligt att fotografera om blixtkontakter har blivit blöta, några extra uppladdningsbara batterier som följer med, komplett set av extra o-ringar, extra minneskort med mera.


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 6: DSLR-kamera på resan och under ytan

En systemkamera är en sylvass kamera som lämpar sig väl för oförglömliga resor där du vill föreviga unika ögonblick i bilder med toppkvalitet. Samma kamera kan ju också användas under ytan för både stillbild och video om du bara har ett UV-hus till just din kameramodell. Många tvekar när de skall ta det stora steget - men ingen ångrar sig när de väl kommit in i DSLR världen och ser resultatet. Det flesta säger då ”det här skulle jag gjort mycket tidigare”.

Sony ”kompakt systemkamera”

DSLR-rig med UV-hus, domeport, armar, kabel och UV-blixtar. 

UV-hus - aluminium eller plast?
Världens tillverkare av UV-fotoutrustning spottar ut nya undervattenshus ganska snabbt till de flesta nya systemkameror som lanseras. Aluminiumhus typ Sea&Sea och Nauticam har fördelen att de är tåliga, ergonomiska, mindre och har ofta olika typer av lösningar inbyggda från början, fuktlarm är ett exempel. Polykarbonathus (plasthus) till systemkameror bör vara robust byggda som Ikelites fina system vilket också inkluderar en TTL konverter med tillhörande portsystem för vidvinkel- och makrolinser.

Tips: Det är en bra idé att alltid kolla så att det verkligen finns ett UV-hus till just den kameran du tänker köpa innan du slår till. Här finns en guide med vad som kan/bör ingå i ett DSLR system.

Undervattensfotograf som närmar sig en wobbegonghaj i Raja Ampat med ett Ikelite UV-hus i polykarbonat. 


Små, prisvärda och enkla att använda
De flesta systemkameror är idag små, mycket små, och väldigt enkla att använda med en fin sökare som inspirerar dig till att ta bra bilder. Det finns till och med olika program som förenklar fotograferingen och vassa linser så att dina bilder blir rakbladsvassa. Så de flesta systemkameror är små och nätta även om det fortfarande finns prestigemodeller från Canon och Nikon som är stora och bulkiga kameror byggda på ett sätt så att en pressfotograf kan ligga i fält på Västbanken i ett dammoln i tre månader. 

Toppklass redan bland instegsmodellerna
Priserna på DSLR-kamerorna har gått snabbt ner i takt med att fler och fler använder DSLR. Instegsmodellerna börjar nu kring 3-4000 kr. Det som är riktigt kul är att även de billigare modellerna har bra autofokussystem, fina sensorer som tål ganska lågt ljus och hanterar brus på ett bra sätt, och det finns också prisvärd optik.


De flesta DSLR kameror är idag små, kompakta och lätta att använda.

Vad är en DSLR-kamera?
DSLR står för Digital Singel Lens Reflex och blir på svenska digital spegelreflexkamera som ibland också går under beteckningen systemkamera. Vad som är speciellt med dessa kameror är att fotografen tittar genom en sökare ut genom linsen via en spegel. En annan egenskap är att du kan byta linser på kameran. De mest populära DSLR-kamerorna bland världens mer kräsna UV-fotografer är idag Canon 70D, 7D och 5D eller Nikon D7100, D7200, D800 och D810. Sonys systemkameror typ A77 kommer också starkt.


Systemkameran kommer väl till pass när det är action i ytskiktet närabåten. 

Stor eller liten sensor?
En vanlig fråga som jag ofta får är om du skall välja en stor sensor (full frame) eller en mindre sensor (cropped sensor). Det finns tyvärr inget givet svar på det. Vad du skall du ha kameran till, hur mycket pengar du vill lägga och vad du redan har i din kameraväska är några parametrar att beakta. Här några för och nackdelar:

* Liten sensors fördelar - stort skärpedjup, förlåtande, fin kantskärpa, större förstoringsgrad (makro), mindre kamera och UV-hus, lägre kostnad

* Liten sensors nackdelar - Bruskänsligare, mindre dynamiskt omfång i bildfilerna, mindre ”blur” effekt, lite ömtåligare bygge 

* Stor sensors fördelar - storslagna bildfiler, högsta kvalitet, lågt brus i lågt ljus, kort skärpedjup med vacker bakgrundssuddighet, autofokus fungerar väl i lågt ljus 

* Stor sensors nackdelar - ställer högre krav på linserna/optiken, dyrare, färre bra vidvinkellinser att välja bland, svårare att sätta fokus på rätta stället, oftast en större kamera och ett större UV-hus 


DSLR UV-hus i aluminium är kompakta, ergonomiska, extremt tåliga och klara ofta även tekniska dykdjup. 


Ett fantastiskt verktyg

Det som gör att jag är så nöjd med min DSLR-kamera är att jag blir inspirerad när jag tittar i sökaren, jag kan fotografera när ljuset är som vackrast och svagast, jag kan se var fokus sitter när jag tittar i sökaren, den är snabb och håller för att användas länge och mycket. En annan fördel är att alla reglage sitter på rätt ställe så jag slipper leta i menyer. Och sist men inte minst är det ju resultatet, bildfilerna i råformat är en fotografisk dröm att bildbehandla.

Nästa månad
I nästa nyhetsbrev kommer lite praktiska restips för UV-fotografen. Vad är bra att ha med och vad kan du lämna hemma? Matnyttig information för fotograferande resenärer.


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 5: Kompakta systemkameror – kvalité utan spegel

Under de senaste fem åren har en ny typ av mindre systemkameror rosat fotomarknaden. De benämns oftast som ”kompakta systemkameror” men kallas också för spegellösa systemkameror, Mirrorless, MLC eller Micro 4/3 (som egentligen är en sensorstorlek). De ”kompakta systemkamerorna” konkurrerar hårt med lägre prisade systemkameror (DSLR). Två viktiga anledningar till att de ”kompakta systemkamerorna” är populära är, för det första, att kameran är mycket mindre och för det andra att objektiven är kompaktare, men kvaliten är i de flesta fall fortfarande enastående hög.

Sony ”kompakt systemkamera”

Sony ”kompakt systemkamera”. 

För vem?
Den spegellösa kameran är byggd för dig som vill åt funktionerna hos en traditionell systemkamera, men samtidigt inte vill ha en så stor kamera. På en spegellös kamera använder du dig av displayen på baksidan när du komponerar bilden eller så kan du använda dig av en elektronisk sökare. En elektronisk sökare går ibland att köpa till som tillbehör, om den inte redan finns inbyggd i kameran.

Skarpa vidvinkellinser (både raktecknade- och fisheyelinser) finns det också till det ”spegellösa” segmentet.

Skarpa vidvinkellinser (både raktecknade- och fisheyelinser) finns det också till det ”spegellösa” segmentet. 


Stort urval
De ”kompakta systemkamerorna” blir allt mer populära, då många söker en bra och smidig kamera som kan hänga med överallt och är lätt att packa med på resan. Panasonic och Olympus var pionjärer på spegelöst och Sony följde tätt efter i deras hjulspår. Numera har också drakarna Nikon och Canon hakat på tåget tillsammans med Fujifilm och Samsung.

Ett begränsat men bra utbud av makrolinser till de ”spegellösa” gör undervattensfotografen glad.
Det finns ett begränsat utbud men ändå bra makrolinser till de ”spegellösa” kamerorna som gör undervattensfotografen glad.

Under ytan
Såklart har världens tillverkare av undervattenshus följt med fotomarknaden och det finns nu allt ifrån exklusiva aluminiumhus till enklare polykarbonathus för de ”kompakta systemkamerorna”. Du kan hitta dessa hos ansedda tillverkare som Sea&Sea, Ikelite och Nauticam, med tillhörande portsystem för vidvinkel- och makrolinser.

Fantastiska videokameror
De spegellösa kamerorna har också blivit kända som UV-filmarens nya videokamera. Med super-sofistikerade autofokussystem och kameramodeller som till och med filmar i 4Ks upplösning är det många, även fullblodsproffs, som valt ”kompakta systemkameror” som sin filmkamera under ytan. En populär ”filmkamera” är Panasonics GH4:a.

Det finns många UV-hus till ”kompakta systemkameror” att välja på idag.
Det finns många UV-hus till ”kompakta systemkameror” att välja på idag. 

Slutligen
Letar du efter en kompakt systemkamera som är lätt att ha med? Vill du samtidigt ha hög prestanda där du kan byta linser, använda fina vidvinkel- och makrolinser, filma och stoppa in kameran i ett fint UV-hus? Då skall du kolla de ”kompakta” eller ”spegellösa” systemkamerorna. Och blir du vilsen i djungeln så hjälper Exposure Underwater dig gärna.  

Video i 4K med till exempel Panasonic GH4
Video i 4K med till exempel Panasonic GH4. 


Nästa månad

I nästa nyhetsbrev berättar vi mer om de större systemkamerorna – och resonerar även till de eviga frågorna - liten eller stor sensor, linsval och UV-hus. Det blir nog spännande.


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 4: Ta din GoPro-kamera till en ny nivå

Den lilla videokameran GoPro används flitigt av dykare som en liten och lättanvänd videokamera under ytan. De nya modellerna har dessutom en förvånansvärt hög kvalitet i bra ljusförhållande. Vad finns det då för hjälpmedel för att ta dina GoPro filmer till en ny nivå?

Ikelites ”Steady tray”

Ikelites ”Steady tray” har både dubbelhandtag, pistolgrepp och möjlighet att fästa armar på handtagen.

Stabila filmklipp
Ett vanligt problem som gör att fina GoPro-filmklipp kan se amatörmässiga ut är att vi gör för stora kamerarörelser. Antingen sveper filmaren kameran för fort eller i för vida rörelser, men det är ännu vanligare att kameran skakar på tok för mycket i filmarens händer. Det är därför viktigt att fästa upp GoPro-kameran på en stabil plattform för att kunna göra snygga och proffsiga filmklipp. Plus att medvetet panorera och tilta i långsamma rörelser. Det finns många populära plattformar med dubbelhandtag eller pistolgrepp som stabiliserar en GoPro-kamera.


Skarp makro
GoPro kamerans lins har en vid vinkel och det är därför lätt hänt att filmaren placerar kameran för nära små motiv och kommer hem med suddiga filmklipp av till exempel små nakensnäckor och anemonräkor. Motivet hamnar närmare än kameran närmsta fokus. Så för att ta skarpa makrofilmer behöver GoPro-kameran en liten makrolins framför UV-husets platta fönster vilken gör att du kan gå nära och få skärpa på motivet. Dessa små och enkla makrolinser finns i olika varianter och prisläge.

Makrolins GoPro
En makrolins monterad på en GoPro kamera gör att du kan filma de allra minsta motiven.

Färgsprakande makro
När du väl har dina makrofilmklipp i fin skärpa så upptäcker du snart att det många gånger inte finns så bra ljus på makromotiven. Därför är det absolut bäst att belysa dina makromotiv med en lampa som sitter uppfäst på din stabila plattform med en arm så du slipper handhålla lampan samtidigt som du filmar. Du kommer bli förvånad över vilken skillnad det blir på resultatet med en makrolins och en lampa när du filmar havets små invånare.

Boosta din vidvinkel
Trots att GoPro kamerorna är utrustade med en vidvinkellins så är den inte tillräcklig i alla läge. Detta märker du speciellt när du filmar scenerier, vrak och stora djur. Vill du ha en extra kvalitetsnivå i de lägena kan du addera en vidvinkellins framför det lilla platta fönstret på GoPro kameran. Du kan då placera dig närmare motivet och därför ha mindre vatten mellan dig och kameran vilket medför skarpare filmer med bättre färgåtergivning.

GoPro filter
Det finns många olika filter för GoPro. Här är det populära flip-filtret.

Filter
Som vi förklarade i fototips nummer 3 förra månaden, så kan ett färgfilter göra underverk för dina filmer. Speciellt om du vill använda dina filmklipp utan att behöva redigera färgerna efteråt. Det finns olika röd- och orangefärgade filter för blåa hav och mer magentafärgade filter för gröna tempererade vatten.  

Det rekommenderade användningsområdet i tropikerna är mellan 2 och 20 meters djup under gynnsamma förhållande. Vilket djup du filmar på och hur nära du är motivet spelar in och därför säljs det idag så kallade flip-filter där du kan ha filtret bort-flippat nära ytan, en nyans flippas in på lite grundare vatten och ett annat filter flippas in på lite större djup.

 

Nästa månad
I nästa nyhetsbrev berättar vi om de spegellösa kamerorna & UV-hus. Dessa kameror kallas ofta för ”Mirrorless” eller ”Micro 4/3”. Kompakta kameror med enastående bildkvalitet och filmegenskaper på proffsnivå.


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 3: Naturligt ljus och filter

Dagens kameror är mycket bättre på att fotografera och filma i svagt naturligt ljus än kameror tillverkade bara för några få år sedan. Utvecklingen har gått rasande fort fram. Vad innebär det för dig när du fotograferar och filmar under ytan?

©Magnus Lundgren

En vitfenad oceanhaj (Carcharhinus longimanus), eller årfenhaj som den också kallas, fotograferad i naturligt ljus i Röda havet.

I naturligt ljus
Så med dagens kamerasensorer kan du i större utsträckning fotografera med solen som enda ljuskälla (ingen blixt - ingen lampa). Det har sin charm och är något jag gör på kanske 10 % av mina bilder. Speciellt vidvinkelbilder där solljusets egenskaper ofta skapar en dramatisk undervattenskänsla. Det är mycket lättare att lyckas om du är nära ytan där det finns mycket ljus med ett brett och fint färgspektra.


Kvalitet vs ISO
Ju mindre ljus du har tillgång till när du fotograferar i naturligt ljus desto känsligare måste kamerans sensor ställas (högre ISO-tal). Du kan själv ställa din ISO (manuellt) eller så gör din kamera det automatiskt (ISO-auto) åt dig. I vilket fall så regerar principen högre känslighet (högt ISO-tal) = mer brus i bilden = lägre kvalitet.

Magnus Lundgren
I kraftigt motljus använder jag gärna en snabb slutartid för att frysa ljusstrålar. En vanlig öronmanet (Aurelia aurita) fotograferad just i skånska Limhamn.

RAW
Jag tar gärna bilder i naturligt ljus när jag vill återge stora miljöer, vrak eller fotograferar stora marina djur nära ytan där det finns rikligt med solljus. När du tar bilder i naturligt ljus är det bra att använda din kameras råformat (RAW). Då kan du på ett ganska enkelt sätt ställa vitbalansen i efterhand med ett häpnadsväckande resultat.

Röda filter?
Varför använder UV-fotografer rödfärgade filter? När du tar bilder i naturligt ljus med ett rött filter monterat framför kamerans lins utjämnar du de tre kanalerna, rött, grönt och blått (RGB). Den röda kanalen blir då lite fetare relativt sätt då filtret tar bort en del av det blåa och gröna ljuset. Det debatteras hur stor effekt ett rödfilter har på bilder som tas i råformat och vitbalanseras i efterhand. De troende anser att det gör skillnad på dykdjup där rött ljus fortfarande finns kvar och att med filtret blir det lättare att återskapa färger när du vitbalanserar bilderna i efterhand.

©Magnus Lundgren
Det finns filter till de allra flesta UV-hus. Här är populära flipfilter för GoPro.

Stor skillnad för filmare
När det gäller rörliga bilder under ytan gör färgade filter verkligen en stor skillnad. Speciellt om du vill använda dina filmklipp utan att ställa färger efteråt. Det finns olika röd- och orangefärgade filter för blåa hav och mer magentafärgade filter för gröna tempererade vatten. 

Det rekommenderade användningsområdet i tropikerna är mellan 2 och 20 meters djup under gynnsamma förhållande. Vilket djup du filmar på och hur nära du är motivet spelar in och därför säljs det idag så kallade flip-filter till bland annat GoPro-användare där du kan ha filtret bort-flippat nära ytan, en nyans flippas in på lite grundare vatten och ett annat filter flippas in på lite större djup.

Kom ihåg!

Naturligt ljus – När du fotograferar med det befintliga ljuset som enda ljuskällan så tänk på att dyka grunt och att hålla kameran stadigt. Krama av avtryckaren och sträva efter snabba slutartider. Ju snabbare motiv desto snabbare slutartid behöver du.

Vitbalans – Alla bilder tagna med naturligt ljus under ytan måste vitbalanseras. Tar du bilder i råformat kan du vitbalansera en okomprimerad fil i lugn och ro hemma vid datorn.

Röda filter – Ett bra sätt att få fram de rätta färgerna när du filmar i tropikerna under gynnsamma förhållanden. Filming med turboeffekt i auto vitbalans läge.

Nästa månad
I nästa nyhetsbrev berättar vi om GoPro-filmarens hetaste tillbehör och varför du skall fundera på en stabil plattform, lampljus, makro- och vidvinkellinser och olika typer av filter!


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 2: Att återskapa färger under ytan

Ditt dykdjup avgör i mångt och mycket vilken kvalitet det är på ljuset runt omkring dig när du dyker. Principen är - ju grundare desto bättre ljuskvalitet. På djupare vatten försvinner de flesta färger och omgivningen antar en blå eller grön ton beroende på vattenkroppens färg. Tar du bilder i naturligt ljus på djupet blir det oftast månlika bilder med extremt blå- eller grönstick. Men det finns bra metoder för att återskapa naturens egna färger. Det är färger som till och med vårt avancerade öga kan ha svårt att se en bit djupare ner i havet. Så hur gör du? Är det svårt? Vilka alternativ finns?

Ett typiskt blixtset för kompaktkameror med singelblixt, robust armsystem, bottenplatta och en optisk fiberkabel som genom en s k univeralhållare kan fästas in på i princip alla UV-hus.

Blixt eller lampa?
Det bästa sättet att återskapa naturens naturliga färger är att belysa motiven. Det kan du göra med en undervattensblixt eller en stark lampa. Blixten eller lampan slår ut en ljuskägla samtidigt som du trycker ner avtryckaren och släpper in ljus i kameran. Träffar blixt- eller lampljuset ditt motiv med lagom kraft återskapas de färger som finns där. En lampa är mycket användbar för att hitta motiv, filma på nära håll och fungerar också förvånansvärt bra när du tar bilder under ytan men blixten är det allra bästa alternativet när du fotograferar.


Varför? Blixten slår ut sitt ljus under en väldigt kort tid vilket är den stora fördelen i jämförelse med en lampa. En blixt kan slå så snabbt som på 1/30000 sekund men oftast lite längre än så. Detta medför att du som fotograf inte behöver vara lika stadig på handen och bilden blir ändå skarp. Motivets egna rörelser ”fryses” dessutom av blixtljuset. Kort sagt så blir nästan allting lättare med blixt.

Magnus Lundgren
UV-fotograf med systemkamera med dubbla blixtar inkopplade med en så kallad traditionell blixtkabel. Notera de luftfyllda blixtarmarna som ger användarens kamera lite flytkraft och fotografen en lättare känsla I vattnet.

Extern blixt - ett gigantiskt kvalitetskliv
Den interna blixten på kameror, speciellt små kompaktkameror, sitter placerad precis där du inte vill ha en blixt placerad vid undervattensfotografering. När den interna blixten avfyras löper ljuset längs kameraobjektivet och lyser upp allt vatten mellan lins och motiv. Partiklarna som lyses upp och reflekteras tillbaka in i bilden liknar ”snöflingor” och kallas ”backscatter” på UV-fotospråket. Den interna blixten kan du använda men endast i nödfall och det är viktigt att du då går väldigt nära motivet.

Den dagen du börjar använda en extern blixt tar din UV-fotografering ett rejält kvalitetskliv. En extern blixt skall sitta monterad på en arm som gör att du kan placera blixten en bit ifrån kamerans objektiv. Då undviker du att hett och stickigt blixtljus kommer in i bilden och ljuset får en chans att diffuseras och mjukas upp på vägen fram. Blixten går att vrida på blixtarmen vilket gör att du kan påverka blixtens vinkel och det skall kännas ungefär som att du siktar med blixten förbi motivet för att undvika ”backscatter”.

För att kunna använda en extern blixt till ert UV-hus behöver ni tre komponenter - blixt, kabel och armsystem troligtvis med en så kallad bottenplatta. Alla dessa delar ingår oftast i färdiga blixtset.

©Magnus Lundgren
Arten Nikobarkejsare som ungfisk (Eng. Emperor Angelfish, Latin Pomacanthus imperator). Starka färger och knivskarp skärpa framhävs av snabbt blixtljus. Den här bilden är tagen med dubbla blixtar på Maldiverna. (Foto av magnuslundgren.com)

En eller två?
Det är oftast bättre att använda två blixtar då du får ett jämnare ljus och kan täcka ett större område med blixtljus på ett snyggt sätt. Nackdelen för dig är att det är mer att ”mecka” med, otympligare i vattnet och dubbelt så dyrt som att bara ha en blixt. För den som känner sig osäker kan du alltid börja med en blixt och komplettera senare. Kom ihåg! Dina blixtar skall ha samma färgtemperatur, kelvintal, så du inte mixar olika ljustemperatur i samma bild. Samma märke och modell på båda blixtarna brukar vara säkrast.

Nästa månad
I nästa nyhetsbrev skall vi berätta om rödfilter (som inte fick plats i i tips #2) och varför de används så ofta av UV-filmare. I princip mer alla kameror kan ju UV-filma idag, troligvis även din!


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com

Fototips 1: Tumregel nummer ett inom UV-foto

En världskänd fotograf levde alltid efter devisen ”är bilden inte bra – gå närmare”. När du undervattensfotograferar stämmer det i allra högsta grad. Tumregel nummer ett är att vara nära dina motiv. Håll alltid detta faktum färskt i minnet och låt inte annan information eller teknik grumla din hjärna så att du plötsligt är för långt ifrån. Att gå nära är en grundförutsättning.

©Magnus Lundgren


Vattnet är problemet
Vatten innehåller partiklar och diffuserar ljus. Vattenkroppen blir till en mer eller mindre tjock dimridå framför din kamera. Ju bättre sikten är desto mindre är dimridå-effekten. Så den mest begränsande faktorn när du undervattensfotograferar är just vattnet. I praktiken betyder det att är du för långt ifrån motivet blir det oskarpt och färglöst. Det är viktigt att gå nära.

Dykdjupet avgör vilken kvalitet det är på ljuset runt omkring dig. Ju grundare du är desto bättre ljuskvalitet. När du kommer en bra bit ner är färre färger tillgängliga i det naturliga ljuset. På djupet försvinner de flesta färger i princip helt och omgivningen antar en blå eller grön ton beroende på vattenkroppens färg. Tar du bilder i naturligt ljus, utan blixt eller lampa, på djupet blir det månlika bilder med extremt blå- eller grönstick.
©Magnus Lundgren

Närgränsen
En annan aspekt på detta fenomen är att när du UV-fotograferar gör vattnet att du alltid har ett färgtonat filter monterat mellan motivet och kameran. Avståndet till motivet avgör hur tjockt filtret är. Är du två meter från motivet på den svenska västkusten är det som om du har ett två meter tjockt grönt filter på. Återigen, ju närmare motivet du är desto mindre påverkan.

Därför använder UV-fotografer gärna objektiv till systemkameror och spegellösa kameror eller kompaktkameror som kan fokusera nära objektivet. Det närmsta avståndet som en lins kan fokusera skarpt på kallas oftast för närgräns. Det är avståndet från bildsensorn fram till kortast möjliga fokusavstånd. På kompaktkameror brukar det avståndet mätas från linsens utsida fram till motivet. I båda fallen är det bra med en så kort närgräns som möjligt. En viktig parameter att tänka på när ni väljer objektiv eller kompaktkamera.

Nästa månad
I nästa nyhetsbrev skall vi berätta om hur du återskapar de naturliga färgerna genom att använda undervattensblixtar, lampor, vitbalansering och färgfilter.


Magnus Lundgren
www.exposureunderwater.com



Månadens produkt från Exposure Underwater

 
book now

Boka resa nu

Om du vet vart du vill
resa och är redo att boka, så kontakta oss enligt nedan eller klicka på knappen och använd formuläret.

T +46 (0) 301 22100
E info@scubatravel.se

Panic

Vill du ha ett reseförslag?

Klicka på
’Hjälp tack’-knappen och besvara några frågor, så kommer våra trevliga reserådgivare att kontakta dig snart.

Behöver du resetips?

Vårt kontor är fullt av aktiva dykare som älskar att resa. Vi hjälper dig gärna med att ge dig råd inför din nästa resa.