southern wrecks red sea package

Vrak i södra Röda havet

southern wrecks map

Numidia (Brother Islands)

Numidia är ett enormt fraktfartyg som ligger på den norra platån. Hennes akter ligger inkilad i ön på ca 80 meters djup och gör att hon ligger nästan helt vertikalt mot ön. Då det har passerat mer än 100 år sen hon sjönk så är hon nu en del av havet och har blivit hem för många fiskar och mjuka koraller.

Efter att ha seglat genom Suezkanalen den 19 juli 1901 var hon på väg mot Calcutta i Indien. Kaptenen bestämde att de skulle segla 1.5 km väster om Big Brother. Sen lämnade han bryggan med order om att bli informerad om när fyren på Big Brother syntes. Kl. 02.10 nästkommande morgon gick fartyget på grund norr om fyren. Inga dödsfall rapporterades och lasten räddades och bärgades innan skeppet sjönk.

På ett djup av endast 8 meter kan dykare se den trasiga fören och flera tågdelar som var en del av lasten. Stiger du ned längs vraket kan du se att fartygskroppen är krossad efter bärgning av lasten. Detta gör att dykare kan simma in i fartyget och upptäcka det inifrån.

Aida (Brother Islands)

Franskbyggda 75 meter långa Aida är ett av två vrak på Big Brother. Hon vilar på ett djup mellan 25 – 60 meter. Bortsett från några större skador i fören så är hon i stort sett oskadd och är hem för många små fiskar och koraller.

Från början var det tänkt att hon skulle vara ett fraktfartyg för Egyptian Ports and Lighthouse Administration, men överfördes senare till den egyptiska flottan. Hon sänktes för första gången under andra världskriget men bärgades och reparerades och togs i drift igen.

Hon sjönk vid Brothers Islands 15 september 1957. Då skulle hon förse en militärbas vid Big Brother med förnödenheter men kraschade in i klipporna på grund av kraftig sjögång. Kaptenen och besättningen övergav skeppet och hon sjönk snabbt till den plats där hon vilar idag.

Zealot

Zealot var en 245 fot lång ångbåt som byggdes på 1800-talet I Storbritannien. Hon var på väg till Bombay med en last som bland annat innehöll järnmalm när hon gick på grund på ett rev nära Daedalus. Enligt berättelser och historier om förlisningen så var detta det tredje fartyget som denna kapten hade lyckats att gå på grund med! Hon finns på ett djup av ca 75 meter, och kan därför endast besökas av tekniska dykare.

Hamada

Hon var ett litet fraktfartyg som byggdes i Aberdeen 1965 och ägdes av Phemios Navigation Company.

Idag ligger vraket i två delar på 14 meters djup. Hennes babordssida är synlig vid lågvatten. I fartygskroppen finns fortfarande hennes last med plastgranulat, samt en gaffeltruck och ett ankare. Här är det vanligt att se små revfiskar och muränor.

Atlas

Detta 4 000 ton tunga och 345 fot långa ångfraktfartyg byggdes 1909 i Middlesborough. Hon träffades av torpeder från en italiensk ubåt 6 september 1940. Explosionen från torpederna gjorde att hon delades på mitten. Eftersom hennes last innehöll olika typer av krigsmaterial som var eftertraktat på den tiden gjordes ett bärningsförsök. Hennes akter var förseglad och vattentät och bogserades mot Alexandria. På grund av hög sjö och hård vind avbröts bogseringen och aktern sjönk än en gång till botten. Detta gör henne till ett ganska unikt vrak då aktern och fören ligger ca 600 km ifrån varandra. 

Idag sjuder hon av marint liv och är en utmärkt bakgrund för undervattensfotografer.

Maidan

Detta 500 fot långa stålskrovs ångfartyg byggdes 1902 I Glasgow. Någon gång under 1919 reste hon från Ganges Delta på väg till England. Efter att ha stannat vid Port Sudan för att bunkra fortsatte hon sin resa norrut genom Röda Havet.

Under de tidiga morgontimmarna den 10 juni gick hon på grund på de södra reven vid Zabargad Island, som då kallades St Johns Island. Kaptenen försökte backa undan från revet, men det gjorde att ett hål i skrovet revs upp och hon började ta in vatten. Hon var fullastad och det fanns ingen möjlighet att rädda varken lasten eller fartyget så besättningen och passagerarna övergav henne och satte sig i livbåtarna. Så småningom gled hon av revet och sjönk till 70 meters djup, där hon ligger idag.

Salem Express (Safaga)

Den 15 december 1991 inträffade en av nutidens största katastrofer till havs i närheten av Safagas hamn vid Hyndman Reef. Den 100 meter långa och fulla passagerarfärjan Salem Express var på väg tillbaka till Hurghada från Mecka. Det officiella antalet passagerare var 690, men rapporter säger att det mer sannolikt var drygt 1 600 ombord.

Fartyget körde på revet som gjorde ett hål i den främre delen av skrovet. Inom 10 min hade hon vält och sjunkit ner till 30 meters djup, där hon ligger på styrbordssidan. Hennes babordssida ligger bara 10 meter under vattenytan. Hon är nu täckt med mjuka koraller och är till flera arter av revfiskar.

 

 
 
book now

Boka nu

T +46 (0) 301 22100
E info@scubatravel.se

Panic

Vill du ha ett reseförslag?

Klicka på
’Hjälp tack’-knappen och besvara några frågor, så kommer våra trevliga reserådgivare att kontakta dig snart.

Behöver du resetips?

Vårt kontor är fullt av aktiva dykare som älskar att resa. Vi hjälper dig gärna med att ge dig råd inför din nästa resa.

anchor

Vad är en Liveaboard?

departures

Avgångar
& priser