scapa flow

Vraken i Scapa Flow

brummer 3d tour

Andra världskriget, Eskortfartyg – Flottenbegleiter Nummer Zwei

  • Byggt på: Germainiawerft i Kiel 1935
  • Längd: 75,94 meter
  • Bredd: 8,8 meter
  • Djupgående: 3,24 meter
  • Deplacement: 800 ton

F2 ligger på babordssidan på ungefär 18 meters djup, bryggan är intakt medan aktern har brutits ner av marinen.  I fören ses ankarspelet med tillhörande kedjor tydligt och med sin förliga 4,1 tums kanon bakom ankarspelet. Fartyget har haft ett flertal luftvärnskanoner när hon sjönk. Dessa har efteråt blivit bärgade av ett fartyg benämnt YC21. Denna bärgningspråm sjönk också bara 30 meter från F2 under dessa bärgningar.

 

SS Dyle

  • Nationalitet: Belgisk
  • Byggt: 1879
  • Varv: A. Leslie & Co i Newcastle
  • Typ: Ångfartyg
  • Syfte: Lastfartyg
  • Deplacement: 1211 ton
  • Längd: 79,2 meter
  • Bredd: 10,1 meter
  • Förlisningsdatum: 7 oktober 1914
  • Motorer: 2 cylindrar 
  • Registrerad: Antwerpen

I flera år var Dyle felaktigt kallad SS Doyle. Hon var byggd för Wm. Johnson, Northsheilds som SS Widdrington.  År 1886 såldes hon till Turner, Brightman & Co of Northsheilds. Hon fick det nya namnet SS Dyle när hon köptes av Van Hemelryck & Geurts från Antwerpen 1902. Fartyget såldes sedan till en brittisk skeppsmäklare 1914 och sjönk som ett spärrskepp i Burra sundet i oktober samma år. Hon ligger på 12 – 16 meters djup på en klippbotten med omgivande kelpskogar. Fören och aktern är intakta medan hon är ganska sönderbruten midskepps, propellern är en av de mest attraktiva delarna. 

 

Tabarka

  • Byggt: 1909
  • Varv: Wrf. Voorh. Rijkee & Co. Rotterdam
  • Typ: Ångfartyg
  • Syfte: Lastfartyg
  • Deplacement: 2886 ton
  • Längd: 99,6 meter
  • Bredd: 13,44 meter
  • Förlisningsdatum: 23 mars 1941 i Kirk sundet – bärgad och åter sänkt i Burra sundet 1944
  • Motor: 3 cylindrar, en propeller
  • Registrerad: Rouen Built som SS Pollux

År 1931 fick hon sitt namnbyte till SS Tabarka. Hon blev exproprierad i juli 1940 och sänktes som spärrskepp i Kirk sundet 1941. Senare 1944 bärgades hon och sänktes åter i Burra sundet. Detta det största återstående dykbara spärrskeppet ligger upp och ner på 12 – 14 meters djup. Det finns flera spränghål i sidorna på vraket som ger en utmärkt möjlighet att se interiören av fartyget. Hela dyket kan spenderas inne i vraket, med sin trecylindriga motor och ångpannorna fullt synliga. 

 
book now

Boka resa nu

Om du vet vart du vill
resa och är redo att boka, så kontakta oss enligt nedan eller klicka på knappen och använd formuläret.

T +46 (0) 301 22100
E info@scubatravel.se

Panic

Vill du ha ett reseförslag?

Klicka på
’Hjälp tack’-knappen och besvara några frågor, så kommer våra trevliga reserådgivare att kontakta dig snart.

Behöver du resetips?

Vårt kontor är fullt av aktiva dykare som älskar att resa. Vi hjälper dig gärna med att ge dig råd inför din nästa resa.